Folkemødestemning

Jeg fik lige 1½ time til overs i dag, så det brugte jeg på Folkemødet – ellers var jeg nok ikke kommet i år, da der har været en del andre ting, som har trængt sig på. Men – jeg havde da også et mål med på Folkemødet.

De øvrige år har jeg bl.a. søgt efter Flensborg Avis, men hver gang jeg kom til Det Sydslesvigske telt, var det næsten helt tomt – ingen at spørge i teltet. Og hvorfor har jeg så søgt netop dette telt?

En feriedreng fra Flensborg
For mange år siden havde vi en feriedreng fra Flensborg i Sydslesvig. Thomas, som han hedder, har vi stadig forbindelse med – og selvfølgelig er Thomas blevet en del af familien.

Thomas har haft flere forskellige stillinger, men den sidste, abonnementchef på Flensborg Avis, har han haft i en del år, så det ser ud til, at vor “plejesøn” har fundet sin hylde på den dansksindede avis. Forøvrigt er Flensborg Avis den eneste Avis, der er to-sproget.

Sidste år var Thomas og hans hustru, Susanne, på besøg hos os i Tejn. I den anledning havde Thomas en samtale med Bornholms Tidende, hvor et eventuelt samarbejde mellem bladene blev drøftet.

Nu tager sådan et samarbejde lidt længere tid end et lille besøg på “tidende”, så det var et af de spørgsmål, jeg havde med til den ansvarende redaktør på Flensborg Avis – dog til ingen nytte, idet ingen fra avisen var at træffe på standen på Cirkuspladsen. Desværre.

Nå, tilbage til stemningen på Folkemødet, for den manglede bestemt ikke.

Vejret har været med arrangørerne, selv om det ikke så sådan ud torsdag morgen, da lufthavnen i Rønne var ramt af tåge, så de mange fly ikke kunne lande de første par timer.

Dette ændrede sig heldigvis i løbet af formiddagen, og lige siden har Bornholm levet op til sit kælenavn som “Solskinsøen”.

Min fredag tegnede sig sådan, at først havde jeg en aftale med en tandplejer i Klemensker, herefter var jeg lige en tur i Gudhjem, hvor jeg skulle tage et par billeder af en gammel væv, som vi er blevet tilbudt på Teknisk Samling i Allinge.

Nu er der altså også noget, der hedder indkøb, så da Allinge for tiden er en lukket by, måtte vi lige en tur til Rønne – og så var det, at jeg lige fik et hul i fredagens timeplan, for på tilbagevejen satte Birthe mig af ved Allinge. Herefter fortsatte jeg til fods ned til menneskemylderet i hjertet af byen på toppen af Bornholm.

Udviklingen
Folkemødet har udviklet sig helt enormt, hvor bl.a. TV 2 dagen lang sender fra de mange debatter, – men Folkemødet er også blevet til meget andet end politiske debatter.

Bare et kort blik i programmet tager pippet fra de fleste, men  jeg kan ikke tro, at der overhovedet mangler noget i det program. Alt er med!

Jeg har været med til Folkemødet lige fra starten, og når jeg går en tur blandt de kendte og mange ukendte mennesker, fornemmer jeg, at der bliver debatteret på fuld kraft udenfor debatterne, så ja, Folkemødet har sin berettigelse.

Jeg er sikker på, at med den ånd, der hersker her i Allinge, kan Folkemødet på ingen måde flyttes til et andet sted i Danmark. Folkemødet hører til på Bornholm.

Stemningen
Se på billederne og du fornemmer straks stemningen, og hvis du klikker på billederne får du et helt andet indtryk af motiverne. Desværre havde jeg ikke så meget tid til at fortsætte min vandring, men jeg fik da taget et par billeder til bloggen – og så fik jeg da også lige vinket til Kim Mortensen, den tidligere formand for Bornholms Cycle Club, der i dagens anledning havde sin plads på NNF’s stand ved havnen.