“Molboen” i modvind

Det er efterhånden en kendt sag, at Bornholmslinjens “Express 1” har fået “kælenavnet” “Molboen” – af bornholmerne. Rederiets gøren og laden må nu siges, efter overtagelsen af den bornholmske forbindelse, at have nået bunden. Den megen negative omtale har kun cementeret kælenavnet, “Molboen”.

Mange klagepunkter
Først var der 30 aflyste afgange, der til dels skyldtes vejret (blev der sagt), så var der overholdelse af tidsplanen – eller snarere mangel på samme, herefter blev opmærksomheden rettet mod de få pensionistbilletter, der var til rådighed, samt voldsomme gebyrer, hvis man købte sin billet manuelt – og ikke via nettet. Herefter fulgte en sag om en t-foil, der var afmonteret. Denne “t-foil” er bedre kendt som en stabilisator, som har til opgave, at stabilisere skibet i havet under sejladsen i uroligt vejr.

Winni Grosbøll på banen
I den anledning blev transportministeren, Ole Birk Olesen (LA), sat i stævne af vore folkevalgte fra Bornholm, og sidst har vor borgmester, Winni Grosbøll (S), haft et møde med ministeren – for efterhånden var der tale om et kontraktbrud fra rederiets side.

Borgmesterens møde med transportministeren var først og fremmest de problemer, som vi oplever med Molslinjens gebyrer og prisstruktur. På mødet blev der ligeledes talt om vilkår for gods samt aflysninger og regularitet.

Noget må der være kommet ud af mødet, for transportministeren sagde efter mødet, at nu gør vi alt, hvad vi kan for at stille alle tilfredse. Okay – nu er det en politiker, der udtaler sig, så lad os se hvad det endelig resultat bliver.

T-foil og kontraktbrud
Borgmesteren havde et vigtigt punkt på dagsorden – og det var komforten, for færgen skal være sødygtig, hvilket bærer os frem til den omtalte manglende t-foil.

Som jeg har læst mig til, så ville rederiet ikke først indrømme noget som helst om den manglende t-foil, idet de stod helt uforstående overfor, hvor den var blevet af? Efterfølgende har de så indrømmet, at de godt vidste, at den var taget af og sat på en af rederiets andre skibe, der nu sejler i Asien. Hvis dette handlingsforløb står til troende, så har vi af gøre med en ledelse, som man slet ikke kan stole på! Forøvrigt skulle omtalte t-foil være en del af skibet – hvis kontrakten skulle overholdes – har jeg læst i vor lokale presse.

Borgmesteren har herefter bedt ministeren om, at få nogle eksperter til at rådgive rederiet, så det sikres, at omtalte færge kan leve op til de krav, der er nedskrevet i kontrakten.

Gebyrene er et problem
Det ser dog ikke ud til, at borgmesteren er kommet ret meget videre med, at de upopulære gebyrer bliver helt fjernet eller bare sænket. Så dette problem må til genforhandling! Eller sagt på en anden måde, når ministeriet ikke er villig til at gøre noget ved gebyrerne – for det er den opfattelse, der nu ligger – er den eneste mulighed, at der kan indgås en form for aftale mellem Trafikkontaktrådet og rederiet.

Sidste
Jeg har selv sejlet nogle gange med “Molboen”, og min fornemmelse siger mig, at denne færge slet ikke har den samme sødygtighed som de gamle færger – så der skal gøres noget. Det ser da også ud til, at rederiet nu er villig til at påsætte den manglende t-foil, idet de udtaler:

Hvis udvalget når frem til, at de rejsende til og fra Bornholm får en meget bedre oplevelse med en t-foil, så bestiller og monterer vi en t-foil så hurtigt som muligt, siger Carsten Jensen.
– Vi er jo kun interesseret i, at alle får den bedst mulige oplevelse, når de rejser til og fra Bornholm.

Det ser umiddelbart ud til, at det store pres, fra bornholmernes side, begynder at virke, så jeg kan kun opfordre til, at vi fortsætte dette pres – i det mindste til, at vi har opnået de forhold, vi havde med rederiet Færgen – for lige nu er vi sat en del tilbage i spørgsmålet om trafikalt ligestilling!

©: Erik Krog
Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *