“Klimarigtige biler”!

Regeringen har meget travlt med at være politisk klimakorrekte (hvis der ellers er noget, der hedder sådan?) når det gælder vor bilpark. Senest i år 2030 er det meningen, at man vil forbyde salg af nye benzin- og dieselbiler. Men er elbilen nu også en gevinst for miljøet – for mig bekendt, har regeringen slet ikke oplyst os om, hvad vi sparer af CO2 udledning – kun, at vi får et renere miljø – og får vi så også det?

Produktionen af batterier har en forholdsmæssig stor udledning af CO2, skriver Ekstra Bladet i en større fyldestgørende artikel om dette meget vigtige og aktuelle emne. Niels Buus Kristensen, forskningsleder ved Transportøkonomisk Institut i Oslo og medlem af Klimarådet siger, at ved et stort batteri følger der også en større udledning.

Jeg skal naturligvis ikke gengive artiklen her på bloggen, men blot vise noget materiale, der underbygger denne påstand. Dog kan jeg kun anbefale, at mine læsere også læser omtalte artikel https://ekstrabladet.dk/biler/tre-aars-efterslaeb-saa-meget-forurener-elbiler/7344757

Så meget udleder de:

‘Effektiv dieselbil’: Den mest sparsommelige dieselbil i Klimarådets rapport er en Citroen C3 med et opgivet forbrug på 32,3 km/l. Den udleder cirka seks ton CO2, inden den har kørt den første kilometer, og ved 50.000 km. har den udledt cirka 14 ton CO2.

‘Stor og kraftfuld dieselbil’: Den store dieselbil er opgivet til at køre 17,9 km/l og produktionen af den udleder ca. 11 tons CO2. Ved 50.000 kilometer har den udledt i alt cirka 25 tons CO2.

Lille elbil: Den lille elbil har et batteri på 40 kWh, og til sammenligning har en Renault Zoe 41 kWh-batteri og kan køre omkring 300 km. på en opladning, oplyser Renault. Produktionen udleder cirka 12 tons CO2, og ved 50.000 har bilen i alt udledt cirka 14 tons CO2.

Stor elbil: Den store elbil har et batteri på hele 100 kWh, der svarer til en Tesla 100D, der har en rækkevidde på op mod 500 km. I konstruktionen udleder den cirka 22 tons CO2. Efter 50.000 km. er udledningen steget til cirka 25 tons.

Kilde: Klimarådets rapport: Hvor klimavenlige er elbiler sammenlignet med benzin- og dieselbiler?

For mig ser det ud til, at et eller andet sted har regeringen (og samtlige politikere på Christiansborg) glemt at oplyse om nogle vigtige “detaljer” i deres higen efter et renere miljø!

Erik Krog
Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret. Bogmærk permalinket.

2 kommentarer til “Klimarigtige biler”!

  1. Jyden skriver:

    Hvad med elmøller ? har de set på materialet ( PVC) de er bygget af det kan ikke nedbrydes
    hvad skal vi gøre af det ???

  2. Erik Krog skriver:

    Du har fat i noget der, dog tror jeg ikke på, at vi kan få et troværdig svar fra Christiansborg. Der er jo snart valg! Derfor er det kun de populære udmeldinger, vi får fra Borgen. Ingen tør stå på mål for direkte stemmeskadelige aktiviteter

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *