Klimamærkning på fødevarer

Allerede i 1997, da jeg tog eksamen som Lead Auditor indenfor ISO 14001, der er et certificeret miljøledelsessystem, var der advarsler fremme om de mange forvirrende miljømærker, der skulle lette forbrugerens valg i junglen med alle de miljørigtige varer – men gjorde det modsatte.

Svanemærket m.v.
Vi havde allerede dengang en hel del mærker at tage vare på, og når jeg selv bl.a. har oplevet svindel med Svanemærket, der ellers er et yderst velanset miljømærke, så ville flere miljømærker gøre det endnu mere forvirrende og utroværdigt.

Ikke desto mindre kommer der nu endnu et “miljømærke” i form af regeringens nye “Klimamærkning”

Avisen.dk skriver bl.a. om COOP’ kommentar til klimamærket:

Idéen er fin, mener en af Danmarks største supermarkedskæder Coop, men det kan blive svært at gennemføre.

Coop står bag kæder som Fakta, Irma og SuperBrugsen og solgte i 2017 for 39 milliarder kroner i sine butikker.

– Som udgangspunkt er vi meget positive over for at gøre forbrugerne mere opmærksomme på, hvordan klimaaftrykket i fødevarer er.

– Og det er også noget, vi oplever vores kunder efterspørger, siger CSR-chef hos Coop Thomas Roland.

At lave klimamærkning på de enkelte varer vil dog med al sandsynlighed være noget nært umuligt siger CSR-chefen.

– Hvis man sammenligner eksempelvis oksekød med andet oksekød, så misser man den store pointe om, at det er 20 gange bedre for miljøet at spise gule ærter, siger, siger Thomas Roland.

Mit eget gæt vil være, at et nyt miljø- klimamærke kun vil skabe mere forvirring end det tiltænkte.

©: Erik Krog
Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *