Jernbanen fra Queenstown til Strahan

Hvis I nogensinde kommer til Tasmanien, øen der ligger lige syd for Melbourne i Australien (hvor vor kronprinsesse Mary er født), så kan jeg varmt anbefale en togtur gennem den vestlige regnskov, fra Queenstown til Strahan ved udmundingen til Gordon River.

Queenstown
Kobberminebyen Queenstown, i det vestlige Tasmanien, adskiller sig en del fra mange andre byer på den smukke ø.

Da der blev anvendt en del kemikalier til denne minedrift, er der store områder, der har taget skade af disse giftige kemikalier. Mange steder kan der slet ikke gro noget som helst, noget af et mærkeligt syn, hvor regnskoven grænser helt op til byen.

Klar til afgang
Året er 2007. Toget var et rigtig gammelt veterantog, der flere gange, under turen gennem regnskoven, blev tandtrukket op ad bakkerne.

Alt var holdt i den tidsramme, som dengang toget var aktiv som transportmiddel for befolkningen. I dag bliver toget kun anvendt i turistøjemed.

Banegården er bestemt noget for sig selv, når man kommer som dansker til denne egn af Australien. Meget er bygget i træ, hvilket kan have sin naturlige forklaring op ad en regnskov.

Banegården har sin helt egen charme, og med en togkontrollør, der slet ikke “hørte til i vor tidsalder”, var bare prikken over i’et. Alt var tilrettelagt som for mange år siden. En oplevelse, der meget vel kan sammenlignes med en tur i Orientexpressens tidsalder.

Første klasse
Egentlig skulle vi (Erik Rudolf, som er bosat på Tasmanien, og jeg) slet ikke have været på denne tur, men vi var kommer tidligt op i vort logi på motellet i Queenstown, og en tur rundt i byen gjorde, at vi kom ind på banegården. Herefter var vi solgt til dette tilbud med toget. Der var ikke plads på anden klasse, så derfor tog vi turen på første klasse, selv om der ikke var den store forskel. Der var også inkluderet forplejning i billetten, så vi led bestemt ingen nød undervejs.

Den indlagte video kan virke lidt forvirrende, med den viser tandtrækket mellem skinnerne, samt får man en god fornemmelse af, at det ikke er en helt almindelig dansk skov vi kører igennem. Manden som spiser er Erik Rudolf.

Strahan
Efter ankomsten til Strahan, tog vi bussen tilbage til Queenstown, da bilen stadig stod der, men jeg havde fået en oplevelse for livet med denne togrejse.