Enkeltstart cykelløb i Hasle

I dag havde vi 4-5 timers regn – og bare 5 graders varme, så ikke ligefrem et vejr at nyde udendørs. Men – ikke desto mindre havde jeg udendørs aktiviteter i 3½ time i det omtalte regnvejr, da jeg var trafikofficial under et enkeltstart cykelløb i Hasle.

Jeg tror jeg var placeret et af de mest kritiske steder på ruten, idet rytterne skulle ind en rundkørsel, for derefter at svinge til højre op mod målet. Enhver cykelrytter ved, at de hvide striber på kørebanen – under et regnvejr – altid er meget glatte. Det var de også i dag!

Styrt i det våde føre
Jeg var vidne til to alvorlige styrt lige foran mig. Først gled cyklen under en rytter, der landede på sin højre side lige ned i asfalten – for derefter at kure adskillige meter hen ad kørebanen. Det kommer til at gøre ondt at få de sår renset.

En anden rytter gled på de hvide felter lige under sit højresving op mod målstregen. Der var godt knald på, så han fortsatte med stor kraft lige ind i et trafikskilt. Jeg forestillede mig det værste, da rytteren blev liggende helt stille på asfalten. Heldigvis var der en del mennesker på stedet, som hjalp den uheldige rytter op på højkant igen – men han kom ikke på cyklen, dertil var han for slemt skadet.

Under sådanne situationer må jeg koncentrere mig om min opgave, for der kommer hele tiden nye ryttere, der nu skulle advares om situationen – samt, er der ligeledes en strøm af biler i denne rundkørsel.

Farlig cocktail
Resten af dagen gik uden de helt store problemer. Dog er det min opfattelse, at Politihjemmeværnet, som har det overordnet ansvar for trafiksikkerheden, “kun” løser opgaven ud fra et trafikalt synspunkt, hvor vi andre tidligere cykelryttere, som er ude med flaget, har et lidt andet syn på opgaveløsningen, da vi helt og holdent kan sætte os ind i rytterens situation.

Der skal jo også være plads til en flagpost, midt ude på vejbanen i rundkørslen, når rytteren dukker op! For det er en meget farlig cocktail, når man blander cykelløb og trafik sammen.

©: Erik Krog
Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *