Et “underligt” skib ud for Tejn

Slæbebåden “Odin” på arbejde i Østersøen

Det er efterhånden ikke småting af skibe, jeg har fotograferet og vist her på bloggen. Nu kommer der endnu et nyt af slagsen.

I går så jeg et “skib” på slæb efter slæbebåden “Odin” – på vej mod havnen i Tejn.

Efter et par timer i hjemmet på Krogen, fik min nysgerrighed overtaget, så jeg måtte en tur ned til havnen for at se på den mystiske skude – for nu måtte de efterhånden være kommet i havn.

“Odin” for anker ud for Tejn

“Odin”

Slæbebåden “Odin” lå stadig et stykke udenfor havneindløbet med sin mystiske båd på slæbetovet, og det så ud til, at de havde tænkt sig at blive der, for skibene lå for anker.

“Odin” har jeg set flere gange i Tejn havn. Båden har en dødvægt på 105 ton, og en længde på 26,5 meter og en bredde på 7,4 meter, så helt lille er den nu ikke, og selv om den er bygget helt tilbage i 1981, er den stadig i aktiv tjeneste.

Det noget aparte skib ud for Tejn

AKVA Group AM 320

Det andet skib kendte jeg ikke, ja, jeg havde ikke engang set den type skib før, og fartøjet var for langt væk til jeg kunne læse et navn på det.

Det var først, da jeg kom hjem med mine billeder, at jeg kunne se noget “navn” på omtalte “skib”. På den hvide overbygning kunne jeg bl.a. læse AKVA Group og bagerst på bygningen stod der AM 320. Det blev jeg ikke meget klogere af, men jeg begyndte at få en fornemmelse af, at skibet blev brugt til udsætning af fiskeyngel, idet overbygningen kunne ligne noget i den retning.

Først da jeg undersøgte sagen nærmere på nettet, bekræftede det min antagelse. Dog havde de skibe, af den art, et styrehus placeret foran på skibet – så det var måske forklaringen på slæbebådens aktivitet, idet styrehuset helt manglede på skibet ude på havet.

Loepold Rosenfeldt i Tejn havn

Leopold Rosenfeldt

Inde i Tejn havn havde jeg, de seneste dage, lagt mærke til et nyt skib  – redningsskibet “Leopold Rosenfeldt”.

Her i vinterhalvåret bliver havnen brugt til havnekapacitet for mange skibe, der har været i aktivitet på Østersøen, idet vi har rigtig god plads i vor havn.

Loepold Rosenfeldt har en dybdegang på 1,6 meter, og her en max hastighed på 18,8 knots.

Foto: Erik Krog

Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *