En oplevelse fra Jeddah til Frankfurt

Der var mange mennesker i Jeddah lufthavn den dag, hvilket vel egentlig ikke var noget særsyn i en af verdens mest besøgte lufthavne. Lufthavnen i Jeddah er også kendt som den lufthavn, hvor pilgrimme ankommer til, på deres vej til Mekka.

På vejen til Saudi-Arabien, havde jeg taget med at arabisk flyselskab – men, hvis man godt kan li’ en glas rødvin til en god peberbøf, så er det en rigtig dårlig idé med et arabisk flyselskab. Her serveres der kun vand på flyet! Derfor tog jeg tilbage med Lufthansa, som mellemlandede i Frankfurt.

Udenrigshallen i Jeddah lufthavn

Vi var kun få vestlændinge i lufthavnen, der summede af muslimer, som alle var på gennemrejse, hvilket kunne ses på deres bedetæppe, som de holdt under armen. Jeg gik hen til en automat, for at få en juice, da varmen var ulidelig. Temperaturen var nået op på 43 grader i skyggen. Selv om juicen var fabrikeret i vesten, så var den lavet til arabere, så den var hvinende sød. Jeg gættede på, at mit blodsukker kom godt op over der røde felt.

Naturligvis var der flest mænd i lufthavnen (jeg taler jo om Saudi-Arabien), da kvinderne kun må følges sammen med en mand – og aldrig gå alene, og altid iklædt deres sorte burka, hvor selv synsfeltet er dækket med et slør, så ikke engang øjnene kan ses udefra. Men jeg befandt mig i udenrigshallen, så her var der kvinder, der var “enlige”, forstået på den måde, at de skulle rejse alene til et vestligt land, så de var blevet fulgt til lufthavnen af deres mand eller en af familien.

Jeg lagde flygtigt mærke til en kvinde med en lille dreng i hånden. I den anden hånd havde hun en taske – og ellers var hun iklædt sin sorte burka.

Frankfurt lufthavn

Da jeg landede i Frankfurt lufthavn, var der en del tid til mit fly lettede tilbage til Danmark, så jeg vandrede lidt rundt på må og få i denne store lufthavn. Jeg fik en fornemmelse af, at jeg sagtens kunne fare vild i dette virvar af terminaler, gater, der var fyldt med mennesker på vej til et sted ude i den store verden. Derfor begrænsede jeg mit territorium til et område, hvor jeg vidste jeg skulle være for at komme videre med mit næste fly.

På et tidspunkt så jeg atter kvinden fra Jeddah – men nu havde hun skiftet den sorte burka til en gennemført vestlig kvindelig klædning. Jeg kunne også se, at kvinden havde set meget dybt i sin beautyboks, så der var tale om en total forandring!

Og hvordan kunne jeg så genkende denne arabiske kvinde, der tidligere havde båret en burka? Joh, hun havde stadig drengen ved sin side, samt den samme taske hun bar i Jeddah.

Jeg tror ikke på, at det er helt frivilligt (som det til tider bliver sagt), at kvinderne iklæder sig deres burka i de arabiske lande!

Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.